Selasa, 24 April 2018

KISAH EMPAT NABI YANG MASIH HIDUP YANG RAMAI TAK TAHU ! 


 KISAH EMPAT NABI YANG MASIH HIDUP YANG RAMAI TAK TAHU !

4 nabi yang masih hidup dan juga senantiasa diberi rezeki dari khazanah allah swt. mereka merupakan kalangan yang dikhususkan oleh allah swt.

2 nabi terdapat dibumi ialah nabi khidr dan juga nabi ilyas a. s. ditempatkan di penggalan bumi yang spesial yang allah yang maha ketahui yang mengenali tempat itu

2 nabi terdapat di langit ialah nabi isa dan juga nabi idris a. s. ditempatkan di penggalan langit yang spesial yang allah yang maha ketahui yang mengenali tempat itu.

1. nabi khidhir a. s.

ikhwah, saya terbaca dalam suatu posting geng anak pak wahab yang melaporkan bahawa bagi jumhur ulama nabi khidhir itu sudah meninggal dan juga cuma kalangan minoriti sahaja yang berkomentar bahawa nabi khidhir masih hidup. sebaliknya realitasnya merupakan kebalikannya kerana jumhur ulama ahlus sunnah wal jama`ah memfatwakan bahawa nabi khidhir a. s. masih hidup dan juga cuma kalangan minoriti sahaja yang berkata baginda telah meninggal. saya nukilkan di mari tulisan imam an – nawawi dalam “syarah muslim” juzuk ke – 15, mukasurat 135 – 136 pada bab min fadhail al – khidhir s. a. w. , dia melaporkan: –

jumhur ulama berkomentar bahawasanya ia (ialah sayyidina khidhir) hayyun maujudun baina adzharina (hidup dan juga bentuk di golongan kita, ialah di masa kita ini) dan juga komentar ini telah disepakati oleh para shufi dan juga ahlush sholah wal ma’rifah (orang – orang pakar kebajikan dan juga ma’rifah). cerita – cerita mereka menimpa memandang dan juga berjumpa dengan baginda dan juga mengambil pengajaran dan bersoal – jawab dengan baginda, dan juga kedatangan baginda di tempat – tempat yang mulia dan juga tempat – tempat kebajikan merupakan sangat banyak daripada boleh dihitung dan juga sangat masyhur daripada boleh ditutup. dan juga telah mengatakan asy – syaikh abu ‘umar bin ash – sholah: “dia (ialah nabi khidhir) hidup bagi jumhur ulama dan juga orang – orang sholeh dan juga orang awam merupakan beserta mereka dalam pegangan ini”. ia pula mengatakan: “bahawasanya merupakan satu pemikiran yang ganjil daripada sesetengah muhadditsin pada mengingkari perihal ini (ialah sebahagian pakar hadits mengingkari bahawa nabi khidhir masih hidup).

jadi imam an – nawawi dengan jelas melaporkan bahawa jumhur ulama berpegang dengan komentar bahawa nabi khidhir a. s. masih hidup dan juga belum mati lagi. gimana rupa kehidupan baginda, allah sahaja yang maha mengenali dan juga maha berkuasa. hidup ataupun matinya baginda saat ini tidaklah masalah besar dan juga tidak wajib diperuntukan perbalahan sesama umat. nak yakin baginda masih hidup, tidak terdapat permasalahan kerana seperti itu komentar jumhur ulama dan juga yang nak yakin bahawa baginda telah meninggal juga tidak jadi permasalahan kerana sesetengah ulama dan juga pakar hadits berkomentar sedemikian serupa imam al – bukhari. dan juga saya nak pesan kat mari supaya sesiapa yang yakin jangan pulak gampang amat men’claim’ telah berjumpa dengan nabi khidhir. dalam bermu’amalah dengan manusia saya teringat kalam hikmah as – sajjad imam ali zainal ‘abidin di mana ia berpesan : “anggaplah tiap orang yang engkau temui itu nabi khidhir”. sesungguhnya hikmah kalam ini bertujuan buat membaikkan budipekerti dan baik mu’amalah dan juga mujammalah sesama anak adam. allahu ‘alam.

2. nabi ilyas a. s. kala lagi berehat datanglah malaikat kepada nabi ilyas a. s. malaikat itu tiba buat menjemput ruhnya.

mendengar berita itu, ilyas jadi berkecil hati dan juga menangis.

“mengapa engkau bersedih? ” tanya malaikat maut.

“tidak tahulah. ” jawab ilyas.

“apakah engkau bersedih kerana hendak meninggalkan dunia dan juga cemas mengalami maut? ” tanya malaikat.

“tidak. tiada suatu yang saya sesali kecuali kerana saya menyesal tidak boleh lagi berzikir kepada allah, sedangkan yang masih hidup boleh terus berzikir menyanjung allah, ” jawab ilyas.

dikala itu allah lalu merendahkan wahyu kepada malaikat supaya menunda pencabutan nyawa itu dan juga berikan peluang kepada nabi ilyas berzikir setimpal dengan permintaannya. nabi ilyas mau terus hdup sekedar kerana mau berzikir kepada allah. hingga berzikirlah nabi ilyas sejauh hidupnya.

“biarlah ia hidup di halaman buat berbisik dan juga mengadu dan berzikir kepada – ku hingga akhir nanti. ” kata allah.

3. nabi ‘idris a. s.

diriwayatkan nabi idris as. telah naik ke langit pada hari isnin. kejadian menaiknya nabi idris as. ke langit ini, telah dipaparkan oleh allah swt dalam al – quran.

firman allah swt bermaksud: “dan ceritakanlah (hai muhammad kepada mereka) cerita, idris yang tersebut di dalam al – quran. sebetulnya dia merupakan seseorang yang amat membetulkan dan juga seseorang nabi. dan juga kami telah mengangkatnya ke martabat yang besar. ” (maryam: 56 – 57)

nama nabi idris as. yang sesungguhnya merupakan ‘akhnukh’. karena dia dinamakan idris, kerana dia banyak membaca, menekuni (tadarrus) kitab allah swt.

tiap hari nabi idris menjahit qamis (pakaian kemeja) , tiap kali dia memasukkan duri buat menjahit pakaiannya, dia mengucapkan tasbih. bila pekerjaannya sudah tuntas, setelah itu baju itu diserahkannya kepada orang yang menempahnya dengan tanpa memohon upah. meski demikian, nabi idris masih mampu beribadah dengan amalan yang sukar buat ditafsirkan. sampai – sampai malaikat maut amat rindu berjumpa dengan dia.

setelah itu malaikat maut bermohon kepada allah swt, supaya diizinkan buat berangkat menemui nabi idris as. sehabis berikan salam, malaikat juga duduk.

nabi idris as. memiliki kerutinan berpuasa sejauh masa. apabila waktu berbuka telah datang, hingga datanglah malaikat dari syurga bawa santapan nabi idris, kemudian dia menikmati santapan tersebut.

setelah itu baginda beribadah sejauh malam. pada sesuatu malam malaikat maut tiba menemuinya, sembari bawa santapan dari syurga. nabi idris menikmati santapan itu. setelah itu nabi idris mengatakan kepada malaikat maut: “wahai tuan, marilah kita nikmati santapan ini bersama – sama. ” namun malaikat itu menolaknya.

nabi idris terus melanjutkan ibadahnya, sebaliknya malaikat maut itu dengan setia menunggu hingga terbit matahari. nabi idris terasa hairan memandang perilaku malaikat itu. setelah itu dia mengatakan: “wahai tuan, mahukah tuan bersiar – siar berbarengan aku buat memandang keelokan alam persekitaran? malaikat maut menanggapi: baiklah wahai nabi allah idris. ”maka berjalanlah keduanya memandang alam persekitaran dengan bermacam tipe tumbuh – tumbuhan hidup di sana. kesimpulannya kala mereka hingga pada sesuatu kebun, hingga malaikat maut mengatakan kepada nabi idris as. : “wahai idris, terdapatkah tuan izinkan aku buat mengambil ini buat aku makan? nabi idris juga menanggapi: subhanallah, kenapa malam tadi tuan tidak mahu memakan santapan yang halal, sebaliknya saat ini tuan mahu memakan yang haram? ”kemudian malaikat maut dan juga nabi idris meneruskan ekspedisi mereka. tidak merasa oleh mereka bahawa mereka telah bersiar – siar sepanjang 4 hari. sepanjang mereka bersahabat, nabi idris menemui sebagian keanehan pada diri temannya itu. seluruh tindak – tanduknya berbeza dengan sifat – sifat manusia biasa. kesimpulannya nabi idris tidak mampu menahan hasrat mau tahunya itu.

setelah itu dia bertanya: “wahai tuan, bolehkah aku ketahui, siapakah tuan yang sesungguhnya? aku merupakan malaikat maut. ”“tuankah yang bertugas mencabut seluruh nyawa makhluk? ”“benar ya idris. ”“sedangkan tuan berbarengan aku sepanjang 4 hari, terdapatkah tuan pula telah mencabut nyawa – nyawa makhluk? ”“wahai idris, sepanjang 4 hari ini banyak sekali nyawa yang telah aku cabut. roh makhluk – makhluk itu seperti hidangan di hadapanku, saya ambil mereka seperti seorang lagi menyuap – nyuap santapan. ”“wahai malaikat, apakah tujuan tuan tiba, apakah buat ziarah ataupun buat mencabut nyawaku? ”“saya tiba buat menziarahimu dan juga allah swt telah mengizinkan niatku itu. ”“wahai malaikat maut, kabulkanlah satu permintaanku kepadamu, iaitu supaya tuan mencabut nyawaku, setelah itu tuan mohonkan kepada allah supaya allah menghidupkan aku berulang, biar saya mampu menyembah allah sehabis saya merasakan dahsyatnya sakaratul maut itu. ”malaikat maut juga menanggapi: “sesungguhnya aku bukanlah mencabut nyawa seorang juga, melainkan cuma dengan keizinan allah. ”lalu allah swt mewahyukan kepada malaikat maut, supaya dia mencabut nyawa idris as. hingga dicabutnyalah nyawa idris dikala itu pula. hingga nabi idris juga merasakan kematian kala itu.

di waktu malaikat maut memandang kematian nabi idris itu, hingga menangislah dia. dengan perasaan hiba dan juga berkecil hati dia bermohon kepada allah biar allah menghidupkan berulang teman – temannya itu. allah mengabulkan permohonannya, dan juga nabi idris juga dihidupkan oleh allah swt berulang.

setelah itu malaikat maut memeluk nabi idris, dan juga dia bertanya: “wahai saudaraku, bagaimanakah tuan merasakan kesakitan maut itu? ““bila seekor fauna dilapah kulitnya kala dia masih hidup, hingga sakitnya maut itu seribu kali lebih sakit daripadanya. “padahal – kelembutan yang aku jalani terhadap tuan, kala aku mencabut nyawa tuan itu, belum sempat aku jalani terhadap sesiapa juga saat sebelum tuan. ”“wahai malaikat maut, aku memiliki permintaan lagi kepada tuan, iaitu aku serius berkeinginan memandang neraka, biar aku mampu beribadah kepada allah swt lebih banyak lagi, sehabis aku melihat dahsyatnya api neraka itu. ”“wahai idris as. aku tidak mampu berangkat ke neraka bila tanpa izin dari allah swt. ”

kesimpulannya allah swt mewahyukan kepada malaikat maut supaya dia bawa nabi idris ke dalam neraka. hingga pergilah mereka berdua ke neraka. di neraka itu, nabi idris as. mampu memandang seluruh yang diciptakan allah swt buat menyiksa musuh – musuh – nya. serupa rantai – rantai yang panas, ular yang berbisa, ketika, api yang membara, timah yang mendidih, pokok – pokok yang penuh berduri, air panas yang mendidih dan juga lain – lain.

sehabis terasa puas memandang kondisi neraka itu, hingga mereka juga kembali. setelah itu nabi idris as. mengatakan kepada malaikat maut: “wahai malaikat maut, aku memiliki hajat yang lain, iaitu supaya tuan mampu membantu aku bawa masuk ke dalam syurga. sampai – sampai aku mampu memandang apa – apa yang telah disediakan oleh allah untuk kekasih – kekasih – nya. sehabis itu aku juga mampu tingkatkan lagi ibadah aku kepada allah swt. aku tidak mampu bawa tuan masuk ke dalam syurga, tanpa perintah dari allah swt. ” jawab malaikat maut. kemudian allah swt juga memerintahkan kepada malaikat maut biar dia bawa nabi idris masuk ke dalam syurga.

setelah itu pergilah mereka berdua, sampai – sampai mereka hingga di pintu syurga dan juga mereka menyudahi di pintu tersebut. dari sana nabi idris mampu memandang panorama alam di dalam syurga. nabi idris mampu memandang seluruh berbagai kenikmatan yang disediakan oleh allah swt buat para wali – walinya. berbentuk buah – buahan, pokok – pokok yang indah dan juga sungai – sungai yang mengalir dan juga lain – lain.

setelah itu nabi idris mengatakan: “wahai saudaraku malaikat maut, aku telah merasakan pahitnya maut dan juga aku telah memandang dahsyatnya api neraka. hingga mahukah tuan memohonkan kepada allah untukku, supaya allah mengizinkan saya merambah syurga buat mampu meminum airnya, buat menyirnakan kesakitan mati dan juga dahsyatnya api neraka? ”maka malaikat maut juga bermohon kepada allah. setelah itu allah berikan izin kepadanya buat merambah syurga dan juga setelah itu wajib keluar lagi. nabi idris juga masuk ke dalam syurga, dia meletakkan kasutnya di dasar salah satu tumbuhan syurga, kemudian dia keluar berulang dari syurga. sehabis dia berposisi di luar, nabi idris mengatakan kepada malaikat maut:

“wahai malaikat maut, saya telah meninggalkan kasutku di dalam syurga. malaikat maut juga mengatakan: masuklah ke dalam syurga, dan juga ambil kasut tuan. ”maka masuklah nabi idris, tetapi dia tidak keluar lagi, sampai – sampai malaikat maut memanggilnya: “ya idris, keluarlah!. tidak, wahai malaikat maut, kerana allah swt telah berfirman bermaksud: “setiap yang berjiwa hendak merasakan mati. ” (ali – imran: 185)

sebaliknya aku telah merasakan kematian. dan juga allah berfirman yang bermaksud: “dan tidak terdapat seseorang juga daripadamu, melainkan menghadiri neraka itu. ” (maryam: 71)

dan juga aku juga telah menghadiri neraka itu. dan juga firman allah lagi yang bermaksud: “… dan juga mereka sekali – kali tidak hendak dikeluarkan daripadanya (syurga). ” (al – hijr: 48)

hingga allah merendahkan wahyu kepada malaikat maut itu: “biarkanlah ia, kerana saya telah menetapkan di azali, bahawa dia hendak bertempat tinggal di syurga. ”allah menggambarkan tentang cerita nabi idris ini kepada rasulullah saw dengan firman – nya bermaksud: “dan ceritakanlah (hai muhammad kepada mereka, cerita) idris yang tersebut di dalam al – quran. sebetulnya dia merupakan seseorang yang amat membetulkan dan juga seseorang nabi. dan juga kami telah mengangkatnya ke martabat yang besar. ” (maryam: 56 – 57)

4. nabi ‘isa a. s.

seseorang lagi nabi allah yang dikisahkan dari kecil di dalam al – qur’an yakni isa. baginda diutus kepada kalangan bani israil dengan kitab injil yang diturunkan saat sebelum al – qur’an.

di dalam al – qur’an, nabi isa diucap dengan 4 panggilan iaitu isa, isa puteramariam, putera mariam, dan juga al – masih. ibunya seseorang yang amat dimuliakan allah. ia memilihnya di atas seluruh wanita di seluruh alam.

firman – nya, “dan kala malaikat – malaikat mengatakan, ‘wahai mariam, allah memilah kalian, dan juga mensterilkan kalian, dan juga ia memilah kalian di atas seluruh wanita di seluruh alam’” (3: 42).

mariam, bunda nabi isa, telah menempuh satu tes yang sangat berat daripada allah. ia diseleksi buat melahirkan seseorang nabi dengan tanpa dijamah oleh seorang lelaki. ia merupakan seseorang wanita yang suci.

kelahiran

kelahiran nabi isa menggambarkan sesuatu mukjizat kerana dilahirkan tanpa bapa. kisahnya dikisahkan di dalam al – qur’an. di mari, ceritanya bermula dari kunjungan malaikat kepada mariam atas perintah allah. kala itu, malaikat menyamai manusia dengan tanpa cacat. kemunculan malaikat membikin mariam jadi cemas kemudian mengatakan,

“aku berlindung pada yang pemurah daripada kalian, bila kalian bertakwa (cemas kepada tuhan) ! ’dia (malaikat) mengatakan, ‘aku cumalah seseorang rasul yang tiba daripada pemelihara kalian, buat berikan kalian seseorang anak lelaki yang suci. ’” (19: 18 – 19)

pada ayat yang lain, dikisahkan bahawa malaikat yang tiba itu telah berikan nama kepada putera yang hendak dilahirkan. nama itu diberi oleh allah, dan juga ia (isa) hendak jadi terhormat di dunia dan juga akhirat sembari berkedudukan dekat dengan tuhan. ayatnya berbunyi:

“wahai mariam, allah mengantarkan kepada kalian berita gembira dengan satu kata daripada – nya, yang namanya al – masih, isa putera mariam, terhormat di dunia dan juga di akhirat, daripada orang – orang yang didekatkan. ” (3: 45)

setelah itu mariam bertanya,

“bagaimanakah saya hendak terdapat seseorang anak lelaki lagi tiada seseorang manusia juga menyentuhku, dan juga bukan pula saya seseorang jalang? ” (19: 20)

malaikat menanggapi,

“dia (allah) mengatakan, ‘begitulah; pemelihara kalian telah mengatakan, ‘itu gampang bagi – ku; dan juga biar kami membikin ia satu ayat (ciri) untuk manusia, dan juga satu pengasihan daripada kami; dia merupakan masalah yang telah ditentukan’” (19: 21).

hingga lahirlah isa putera mariam lebih 6 ratus tahun saat sebelum nabi muhammad dilahirkan. allah membikin nabi isa dan juga ibunya satu ayat (ciri) untuk manusia, iaitu ciri buat menampilkan kebesaran – nya (23: 50). kerasulan dan juga kenabianisa merupakan seseorang nabi dan juga pula seseorang rasul. baginda dan juga sebagian orang rasul telah dilebihkan allah daripada rasul – rasul lain. terdapat yang ia berkata – kata kepadanya, terdapat yang ia menaikkan darjat, dan juga untuk isa, ia berikan bukti – bukti yang jelas dan mengukuhkannya dengan roh suci. firman – nya:

“dan rasul – rasul itu, sebahagian kami melebihkan di atas sebahagian yang lain. sebahagian terdapat yang kepadanya allah berkata – kata, dan juga sebahagian ia menaikkan darjat. dan juga kami membagikan isa putera mariam bukti – bukti yang jelas, dan juga kami mengukuhkan ia dengan roh qudus (suci). ” (2: 253)

tetapi begitu, manusia dilarang oleh allah buat membeza – bezakan antara para rasul dan juga nabi. larangan itu berbunyi,

“katakanlah, ‘kami yakin kepada allah, dan juga apa yang diturunkan kepada kami, dan juga apa yang diturunkan kepada ibrahim, dan juga ismail, dan juga ishak, dan juga yaakub, dan juga puak – puak, dan juga apa yang diberi kepada musa, dan juga isa, dan juga apa yang diberi kepada nabi – nabi daripada pemelihara mereka. kami tidak membeza – bezakan seseorang juga antara mereka, dan juga kepada – nya kami muslim. ’” (2: 136)

akibat membeza – bezakan nabi ataupun rasul mampu dilihat pada hari ini, iaitu nabi isa dipercayai oleh sesetengah pihak bagaikan tuhan ataupun anak tuhan, dan juga nabi muhammad, dikira berbagai tuhan, yang berhak membikin hukum agama. ajaranoleh kerana isa seseorang nabi baginda diberi suatu kitab, injil, yang mengandungi petunjuk dan juga sinar buat jadi pegangan bani israil. tidak hanya menyuruh bani israil menyembah allah dengan mentaati injil, baginda mengesahkan kitab taurat yang diturunkan sebelumnya. 2 firman allah menjelaskannya di mari, berbunyi:

“dan kami mengutus, menyusuli jejak – jejak mereka, isa putera mariam, dengan mengesahkan taurat yang sebelumnya; dan juga kami memberinya injil, di dalamnya petunjuk dan juga sinar, ” (5: 46) dan juga, “aku (isa) cuma berkata kepada mereka apa yang engkau memerintahkan saya dengannya: ‘sembahlah allah, pemelihara saya dan juga pemelihara kalian. ’” (5: 117)

ikut diucap di dalam injil (dan juga taurat) yakni berita menimpa kehadiran seseorang nabi berbangsa arab, ataupun ummiy (7: 157) , dan juga janji dikurniakan halaman ataupun syurga untuk orang – orang yang berperang di jalur allah (9: 111). janji itu pula mengalami di dalam taurat dan juga al – qur’an. kala baginda diutus, manusia lagi berselisih dalam perihal agama. hingga kedatangannya merupakan pula buat memperjelaskan apa yang diperselisihkan. firman allah:

“dia (isa) mengatakan, ‘aku tiba kepada kalian dengan kebijaksanaan, dan juga biar saya memperjelaskan kepada kalian sebahagian apa yang dalamnya kalian memperselisihkan; hingga kalian takutilah allah, dan juga taatlah kepadaku. ’” (43: 63)

baginda pula memberitahu tentang kehadiran seseorang rasul selepas baginda, yang namanya hendak dipuji. ayat yang mengisahkannya berbunyi:

“wahai bani israil, sebetulnya saya (isa) rasul allah kepada kalian, mengesahkan taurat yang saat sebelum saya, dan juga berikan berita gembira dengan seseorang rasul yang hendak tiba selepas saya, namanya ahmad (dipuji). ” (61: 6)

pengikut setiaseperti nabi ataupun rasul yang lain, baginda memiliki pengikut – pengikut yang setia dan juga pula yang tidak setia ataupun yang menentang. pengikut – pengikutnya yang setia yakin kepada allah dan juga kepadanya. mereka merupakan muslim. firman allah:

“dan kala saya mewahyukan pengikut – pengikut yang setia, ‘percayalah kepada – ku, dan juga rasul – ku’; mereka mengatakan, ‘kami yakin, dan juga saksilah engkau hendak kemusliman kami. ’” (5: 111)

pengikut – pengikut yang setia pula jadi penolong – penolong, bukan menurutnya namun untuk allah. firman – nya:

“berkatalah pengikut – pengikutnya yang setia, ‘kami hendak jadi penolong – penolong allah; kami yakin kepada allah, dan juga saksilah kalian hendak kemusliman kami. ’” (3: 52)

begitu pula untuk pengikut – pengikut setia nabi – nabi lain, tercantum muhammad. seluruhnya jadi penolong – penolong allah, buat melaksana dan juga mengantarkan mesej – nya. firman allah:

“wahai orang – orang yang yakin, jadilah kalian penolong – penolong allah, sebagaimana isa putera mariam mengatakan kepada pengikut – pengikut yang setia, ‘siapakah yang hendak jadi penolong – penolong saya untuk allah? ’ pengikut – pengikut yang setia mengatakan, ‘kami hendak jadi penolong – penolong allah. ’” (61: 14)

walaupun gimana juga, pengikut – pengikut nabi isa yang setia membutuhkan fakta selanjut buat megesahkan kebenarannya dan juga biar hati mereka jadi tenteram. buat itu mereka meminta suatu meja hidangan dari langit. kisahnya berbunyi begini:

“dan apabila pengikut – pengikut yang setia mengatakan, ‘wahai isa putera mariam, bolehkah pemelihara kalian merendahkan kepada kami suatu meja hidangan dari langit? ’dia (isa) mengatakan, ‘kamu takutilah allah, bila kalian orang – orang mukmin. ’

mereka mengatakan, ‘kami menghendaki buat memakan daripadanya, dan juga hati kami jadi tenteram, biar kami mengenali bahawa kalian mengatakan benar kepada kami, dan juga biar kami merupakan antara para saksinya. ’” (5: 112 – 113)

justeru itu, baginda meminta kepada allah,

“ya allah, pemelihara kami, turunkanlah kepada kami suatu meja hidangan dari langit, yang hendak jadi untuk kami satu perayaan, yang kesatu dan juga yang akhir untuk kami, dan juga satu ayat (ciri) daripada engkau. dan juga berilah rezeki buat kami; engkau yang tersadu daripada pemberi – pemberi rezeki. ” (5: 114)

allah mengabulkan permintaannya. lalu, meja hidangan yang turun jadi satu lagi mukjizat untuk nabi isa. dan juga dia pula jadi nama suatu surah di dalam al – qur’an, iaitu surah kelima, al – maidah. mukjizatselain daripada kelahiran yang luar biasa dan juga meja hidangan, nabi isa telah dikurniakan dengan sebagian mukjizat lain. ayat berikut menjelaskannya:

“ketika allah mengatakan, ‘wahai isa putera mariam, ingatlah hendak rahmat – ku ke atas kalian, dan juga ke atas bunda kalian, apabila saya mengukuhkan kalian dengan roh qudus (suci) , buat berkata – kata kepada manusia di dalam buaian dan juga sehabis berusia ….. dan juga apabila kalian mencipta daripada tanah liat, dengan izin – ku, yang serupa wujud burung, dan juga kalian menghembuskan ke dalamnya, kemudian jadilah dia seekor burung, dengan izin – ku, dan juga kalian mengobati orang buta, dan juga orang sakit kusta, dengan izin – ku, dan juga kalian keluarkan orang yang mati, dengan izin – ku’ ….. kemudian orang – orang yang tidak yakin antara mereka mengatakan, ‘tiadalah ini, melainkan sihir yang nyata. ’” (5: 110)

meski nabi muhammad cuma diberi satu mukjizat, manusia ditegah daripada mengatakan bahawa nabi isa merupakan lebih mulia daripada nabi muhammad. kerana, serupa yang sudah maklum, amalan membeza – beza para nabi dan juga rasul dilarang allah. dinaikan ke langit

“apabila allah mengatakan, ‘wahai isa, saya hendak mematikan kalian, dan juga menaikkan kalian kepada – ku, dan juga saya mensterilkan kalian daripada orang – orang yang tidak yakin ….. ’” (3: 55)

“dan saya (isa) seseorang saksi mata ke atas mereka sepanjang saya di golongan mereka; namun sehabis engkau mematikan saya, engkau seorang diri merupakan penjaga ke atas mereka; engkau saksi mata atas seluruh suatu. ” (5: 117)

hendak namun, sebahagian daripada kalangan bani israil berkata bahawa mereka telah membunuhnya disalib. allah berkata yang kebalikannya pula. apa yang berlaku cuma satu kesamaan sahaja. firman – nya: “ucapan mereka, ‘kami telah menewaskan al – masih, isa putera mariam, rasul allah. ’ namun mereka tidak membunuhnya, dan juga tidak pula menyalibnya, namun cuma satu kesamaan yang ditunjukkan kepada mereka. orang – orang yang berselisih mengenainya betul – betul dalam keraguan terhadapnya; mereka tidak terdapat pengetahuan mengenainya, kecuali menjajaki sangkaan; mereka tidak membunuhnya, yakinlah. ” (4: 157) di akhir era nabi ‘isa hendak turun berulang ke bumi, bukan bagaikan nabi tetapi bagaikan umat nabi muhammad saw. (mengikut syariat nabi muhammad saw). hendak berdakwah mengajak orang2 kristian buat islam, menghancurkan sali – salib, menewaskan dajjal.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar